Het ABC van de school
Op deze site hebben wij u over veel zaken geïnformeerd. Een aantal praktische zaken vindt u op deze pagina in de vorm van een abc.
A
- Aanmelden en inschrijven
Aanmelden van nieuwe leerlingen van gezinnen die reeds onze school bezoeken kan middels het inleveren van een ingevuld aanmeldingsformulier.
Voor het aanmelden van kinderen uit nieuwe gezinnen verzoeken we u vriendelijk een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek op onze school.- Absent melden
Dit kan natuurlijk altijd middels een telefoontje. U kunt de leerkrachten van de groep van uw kind ook middels het formulier ‘ziekmelden’ op de hoogte brengen. Dit formulier vindt u onder het kopje ‘contact’.
- Allergieën
Mocht er spraken zijn van een allergie bij uw kind, dan vernemen we dat graag zodat we daar rekening mee kunnen houden.
B
- Bestuur
Onze scholen vallen onder het gezag van de vereniging tot stichting en instandhouding van scholen met de Bijbel te Lunteren. Voor meer informatie: http://www.smdb-lunteren.nl
- Bezoek tandarts, huisarts of specialist
Bezoek aan de tandarts, huisarts, specialist of anderszins bij voorkeur buiten de reguliere schooltijden. Mocht dit onverhoopt toch onder schooltijd vallen dan graag melden bij de groepsleerkrachten.
- Buitenschoolse opvang (BSO)
Binnen onze vereniging bieden we zelf BSO aan op De Wegwijzer.
Heeft u vragen, dan kan u op onze website verder kijken bij het kopje ‘Kinderopvang’
- Burgerschapsvorming
Op onze school besteden we aandacht aan burgerschapsvorming.
C
- Centrum voor Jeugd en Gezin
Onze schoolmaatschappelijk werker is Andries Kuiper.
Hij is te bereiken op 06 – 464 42 855 of middels mailadres akuiper@opella.nl.- Communicatie
We staan een open communicatie voor. Mocht u over wat dan ook van gedachten willen wisselen, aarzel dan niet met de desbetreffende persoon een afspraak te maken. Onze vereniging heeft ook een aanspreekpunt vertrouwenspersoon.
Dit is Henk van Ravenswaaij en natuurlijk altijd bereikbaar via de telefoon 0318-482204 (Nederwoud) of mail h.vanravenswaaij@smdb-lunteren.nl
- Conciërge
Onze school heeft een conciërge, t.w. Gijs Harthoorn. Hij is op woensdag en donderdag op onze school aanwezig.
- Corona
Hieronder vindt u de richtlijnen van het RIVM, waar we ons aan confirmeren.
Website RIVM, betrekking kinderen en basisonderwijs
D
- Dammen
Onze school doet jaarlijks mee aan het schooldamtoernooi dat georganiseerd wordt door de plaatselijke damvereniging D.E.S. Alle kinderen mogen meedoen.
- Doubleren
We staan een ononderbroken ontwikkeling door voor onze leerlingen. Dat betekent dat zitten blijven in principe niet voorkomt. Kinderen kunnen wel switchen van niveau (lager of hoger, afhankelijk van hun prestaties).
E
- Eten en drinken
Voor de pauze of tussen de middag kunt u uw kind eten en drinken meegeven. In de kleine pauze eten de kinderen een gezond tussendoortje. De vrijdag is een koek-dag. Op die dag mogen de kinderen iets anders als tussendoortje.
Wilt u zorgdragen voor een deugdelijk (afsluitbare) verpakking?
- Excursies
Gedurende het cursusjaar gaan groepen op excursie of schoolreis. U krijgt hierover informatie van de leerkrachten.
F
- Foto's
Er worden op onze school veel foto’s gemaakt. Aan het begin van het jaar vragen we uw toestemming tot het plaatsen van foto’s, waarop uw kind/kinderen te zien is/zijn. Het komt soms voor dat mensen veranderen van mening en alsnog toestemming willen geven. Dit kan altijd. Het omgekeerde overigens ook.
Wilt u dit wel doorgeven aan onze secretaresse?
G
- Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
Onze scholen hebben een gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. Deze wordt gevormd door leden uit de afzonderlijke medezeggenschapsraadleden van de scholen.
De leden van onze school die zitting hebben in de GMR zijn:
Hendrik Vlastuin (leerkracht)
Agnita van Veldhuizen (ouders)
- Gym
Onze leerlingen sporten in sportkleding en dragen sportschoeisel.
Wilt u zorgdragen voor passende gymkleding?
I
- Internetgebruik
Internetgebruik is toegestaan, mits dit valt binnen het onderwijsaanbod.
Vrij surfen is dus niet toegestaan.
- Inzamelen
Naast oud papier zamelen we ook inktcartridges en oude batterijen in.
In de school staan een doos en ton waarin dit gedeponeerd kan worden.
J
- Jarig en dan .... trakteren
Natuurlijk mogen kinderen hun klasgenoten trakteren als ze jarig zijn. Met een felicitatiekaart mogen ze met een paar klasgenoten de groepen langs. Gezonde traktaties zouden natuurlijk fijn zijn.
Verder verzoeken wij u om vanuit pedagogisch oogpunt uitnodigingskaarten niet te verspreiden binnen school of op het schoolplein.
K
- Klachtenregeling
Onze school hanteert een klachtenregeling. Op verzoek kunnen we u een kopie van dit document ter beschikking stellen.
- Kwaliteitszorg
De kwaliteit van ons onderwijs bewaken we o.a. door het afnemen van landelijk genormeerde toetsen, de zogenaamde CITO-toetsen. Resultaten van deze toetsen en andere worden geanalyseerd en daar waar nodig acties ter verbetering van resultaten in gang gezet. Hierin spelen beide IB-ers, naast de overige teamleden, een grote rol.
L
- Lestijden
Wij hanteren het continuroostermodel:
Groep 1 t/m 4: maandag t/m vrijdag
8.30 – 14.30 uur
woensdag en vrijdag tot 12.30 uurGroep 5 t/m 8: maandag t/m vrijdag
8.30 – 14.30 uur
woensdag tot 12.30 uur
M
- Medezeggenschapsraad
Onze medezeggenschapsraad bestaat uit zes leden. Drie leden zijn ouder(s)/verzorger(s) van leerlingen van onze school en drie teamleden.
De drie leden van het team zijn:
Mariëlle Mak
Hendrik Vlastuin
Lydia Budding
De oudergeleding bestaat uit:
Ineke Bijl (secretares)
Agnita van Veldhuizen
Anneke Kloosterman (voorzitter)
- Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Klachtenmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: Meldpunt vertrouwensinspecteurs, 0900-1113111 (lokaal tarief).
O
- Ongevallen- en incidentenregistratie
Op onze school registreren we ieder ongeval en incident. We proberen daar waar nodig in en om de school de situatie aan te passen omdat we een veilige school willen zijn.
- Ouderbijdrage
Bij inschrijving van leerlingen bij ons op school wordt gevraagd of u bereid bent deze vrijwillige bijdrage te voldoen.
U geeft dit op het inschrijfformulier aan. Dit geldt dan als overeenkomst tot de betaling van de ouderbijdrage.
Met deze vrijwillige ouderbijdrage kan er ten behoeve van uw kind(-eren) wat extra’s gedaan en/of gekocht worden. O.a. voor Kerst, Koningsdag, 5 december, excursies, schoolreizen, schaatsen, schoolvoetbal e.d. Per gezin is het richtbedrag €22,00 per kind per cursusjaar. Wij willen u erop wijzen, dat deze ouderbijdrage geheel vrijwillig is. U bent dus nergens toe verplicht.
- Oudercommissie/contactpersonen
Elke groep heeft “klassenouder(s)” die samen de oudercommissie vormen. Twee leerkrachten coördineren deze commissie.
De taak van de oudercommissie is het bevorderen van de relatie tussen ouders en school bij het verlenen van ondersteunende werkzaamheden bij binnen- en/of buitenschoolse activiteiten.
P
- Paasviering
We vieren het Paasfeest jaarlijks met ouders en leerlingen in de Maranathakerk te Lunteren.
- Pesten
Pesten is natuurlijk niet altijd te voorkomen maar als team willen wij ons inspannen dit te voorkomen.
In de groepen wordt hier nadrukkelijk aandacht aan besteed. Indien nodig werken wij met met het anti-pestprotocol. Tevens wordt er aandacht besteed aan omgangsvormen en proberen we sociale vaardigheden te stimuleren. Dit alles om samen een fijne, leerzame maar bovenal pestvrije schoolperiode voor iedere leerling te realiseren.
- Pleinwacht
In de kleine pauze en voor aanvang schooltijd houden leerkrachten bij toerbeurt toezicht op ons schoolplein.
In de lunchpauze maken we gebruik van ouders, zodat wij als leerkrachten een half uur een eetpauze kunnen hebben.
- Plusklas
De scholen van onze vereniging beschikken ook over een “Plusklas” voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Deze lessen vinden op dinsdag plaats op De Bron. Voor meer informatie aangaande criteria verwijzen we u naar schoolgids of website van de vereniging.
- Privacy
De AVG is ook op onze school van toepassing, waarmee uw privacy dus gewaarborgd is.
- Psalmrooster
Iedere week leren de kinderen van groep 3 tot en met groep 8 de psalm van de week. Welke psalm dit is, is te vinden in het psalmrooster, deze is aan het begin van het schooljaar meegegeven naar huis.
U kunt de psalm ook terug vinden in onze weekbrieven.
R
- Rapport
Twee keer per jaar krijgt uw kind een rapport mee. N.a.v. de rapporten krijgt u een uitnodiging voor een gesprek, de tienminutengesprekken.
S
- Secretaresse
Op dinsdag- en donderdagmorgen is onze secretaresse, Walenka Jansen aanwezig op onze school.
- Schoolavonden
Er zijn diverse schoolavonden zoals:
-Startgesprekken;
-Informatieavond bij aanvang schooljaar;
-Gecombineerde Openingsactiviteit/Bedankavond;
-Tienminutengesprekken n.a.v. het rapport (twee keer per cursusjaar);
-Kerstviering;
-Kijkavond n.a.v. het project.
-Kwartiergesprekken i.v.m. de aanmelding voortgezet onderwijs.
-Avond afscheid groep 8.- Schoolgids
In de schoolgids treft u alle informatie aan met betrekking tot onze school. U kunt de schoolgids downloaden op onze website. Zie hiervoor de homepagina (onderaan).
- Schoolondersteuningsprofiel
Hier kunt u ons schoolondersteuningsprofiel downloaden.
- Schoolreizen
Jaarlijks gaan onze groepen op schoolreis.
Groep 8 gaat i.p.v. de schoolreis op kamp.- Schoolkamp
Jaarlijks gaan de leerlingen van groep 8 vier dagen op schoolkamp.
- Scholenbezoek voortgezet onderwijs
Groep 8 bezoekt diverse vormen voor voortgezet onderwijs.
We bezoeken dus niet alle scholen voor voortgezet onderwijs in onze omgeving.- Sport- en/of speldag
Jaarlijks organiseren we een spelletjesdag. Meestal rond Koningsdag.
- Schoolsportolympiade
De leerlingen uit de midden- en bovenbouw nemen deel aan de Schoolsportolympiade in Ede.
- Studenten/stagiaires
Gedurende een cursusjaar treft u studenten aan op onze school. Soms betreft het een maatschappelijke stage, studenten van de PABO of opleiding tot onderwijsassistent.
Wij zijn ook een erkende opleidingsschool SAM ( in samenwerking met de Driestar)
T
- Toetsen
Op onze school worden methode- en landelijk genormeerde toetsen (CITO) afgenomen. De resultaten van deze toetsen worden vermeld op het rapport.
V
- Vakantierooster
Het vakantierooster kunt u vinden in de schoolgids.
Ook kunt deze vinden in de agenda op de site.
- Verzuim
Ongeoorloofd verzuim wordt gemeld aan de leerplichtambtenaar Gemeente Ede.
- Voetbaltoernooi
Onze leerlingen mogen deelnemen aan het lokale schoolvoetbaltoernooi.
- VVE
We werken samen met onze peuterspeelzaal “Benjamin”. Deze peuterspeelzaal is een officiële VVE speelzaal. Dat houdt in dat zij werken met een programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie.
In de niveaugroepen 1 t/m 4 wordt extra hulp ingezet voor taal- en spraakontwikkeling.
- Vreedzame school
Op De Wegwijzer streven wij naar een omgeving waar ieder kind zich veilig voelt, zich op zijn plek voelt en zich kan ontwikkelen.
Wij gebruiken hierbij als hulpmiddel het programma “De Vreedzame School”.
- Vertrouwenspersoon
Op De Wegwijzer is een contactpersoon waar iedereen met problemen van welke aard dan ook naartoe kan gaan. Het spreekt vanzelf dat ieder gesprek vertrouwelijk behandeld wordt.
De contactpersoon kan verwijzen naar de vertrouwenspersoon en/of de klachtencommissie.
vertrouwenspersoon Wegwijzer: Mariëlle Mak
vertrouwenspersoon klachtencommissie Extern: Dhr J van der Steege, tel 0318 482700landelijke klachtencommissie: tel 070 3861697
Z
- Zending
Op maandag zamelen we zendingsgeld in waarmee we diverse projecten en adoptiekinderen steunen.
Ook vinden er regelmatig acties plaatst om goede doelen te steunen.
U
- Units
Op onze school werken we ’s middags rondom de zaakvakken thematisch en klas doorbrekend in units.
Unit 1 (groep 1-3), Unit 2 (groep 4-5) en Unit 3 (groep 6-8).
We werken met een geïntegreerde zaakvakmethode ‘Samen op aarde’ van Da Vinci.